Систему противовирусной защиты можно применить для эффективной иммунотерапии рака

Рис. 1. Механизм действия РНК-липоплексной противораковой вакцины. а — РНК в составе липоплекса адресно проникают в предшественники дендритных клеток, индуцируют их созревание и миграцию к Т-клеткам. Проникновение наночастиц в другие дендритные клетки индуцирует синтез интерферона, который способствует активации Т-клеток. b — трансляция РНК в созревающих дендритных клетках дает антиген, который презентируется Т-клеткам. Захват наночастиц макрофагами дает вторую волну интерферона, в результате чего Т-клетки полностью мобилизуются против специфического антигена. с — мобилизованные Т-клетки атакуют клетки опухоли. Рисунок из синопсиса к обсуждаемой статье в Nature

Немецким ученым удалось создать принципиально новую противораковую вакцину. Они запаковали матричную РНК генов, специфичных для раковых клеток, в особые наночастицы и заставили их адресно проникать в дендритные клетки лимфоидных тканей. В результате дендритные клетки «инструктировали» Т-лимфоциты и направляли их в атаку на раковый антиген, то есть на раковые клетки. Испытания на мышах и даже на пациентах, больных меланомой, показали высокую терапевтическую и профилактическую эффективность новой вакцины.

Методы неоперативного лечения рака постоянно совершенствуются. Но даже такие массовые методы, как радиотерапия и химиотерапия, не всегда достаточно эффективны и избирательны, обладают побочными эффектами и могут вызывать осложнения. Например, химиотерапия цитостатиками очень тяжело переносится пациентами.

В последнее время всё более активно разрабатываются методы иммунотерапии рака и других трудноизлечимых заболеваний. Так, недавно мы обсуждали работу по созданию бивалентных антител применительно к вирусу иммунодефицита человека (Биспецифические антитела могут уничтожать скрытые резервуары ВИЧ-инфекции, «Элементы», 16.02.2016). Этот метод можно приспособить и к адресной доставке Т-киллеров к раковым клеткам. Но на чужеродные антитела, применяемые в таких системах, может развиться нежелательный иммунный ответ. Поэтому активно проводятся исследования, имеющие целью мобилизовать и усилить собственный иммунный ответ организма на раковую опухоль, связанный с Т-лимфоцитами.

Система клеточного иммунитета замечательна своей гибкостью и эффективностью. Одна из важных составляющих этой системы — так называемые антигенпрезентирующие дендритные клетки. Они локализованы в лимфоидных органах (селезенка, лимфоузлы, костный мозг) и способны поглощать чужеродные для организма антигены, расщеплять их на отдельные пептиды и выставлять эти пептиды на своей поверхности для «обозрения» другими клетками, прежде всего Т-клетками. Таким образом дендритные клетки как бы «обучают» Т-клетки и направляют их в атаку на нужный антиген.

Рис. 2. Схематическое изображение липоплекса. Красным цветом обозначены заряженные гидрофильные головки липидов, серым — липидные хвосты, синим — молекулы ДНК или РНК. Липидный компонент в кровотоке защищает нуклеиновую кислоту от разложения нуклеазами. Рисунок с сайта ru.wikipedia.org

Дендритные клетки представляются идеальным инструментом для эффективной инициации и усиления Т-клеточного иммунного ответа на чужеродный антиген. Обычно в организме этот механизм направлен на нейтрализацию вирусных инфекций. Но большому коллективу ученых из нескольких научных учреждений в Германии удалось приспособить его для иммунотерапии раковых опухолей. Важно подчеркнуть, что это весьма нетривиальный результат, потому что иммунная система обычно не воспринимает раковые клетки как врагов (плохо срабатывает распознавание «свой — чужой», потому что раковые клетки, в общем-то, «свои»), а также из-за того, что образование опухоли часто не сопровождается выделением каких-либо специфических антигенов. Более того, раковые клетки довольно долго эволюционируют внутри организма в постоянном контакте с иммунной системой, так что на них действует своего рода отбор на способность противостоять иммунному ответу.

Ученые решили не нагружать дендритные клетки уже готовым антигеном, специфичным для раковых клеток и отсутствующим в зрелых нормальных клетках, а предоставить им возможность самим синтезировать его на основе соответствующих мРНК. Трудность, однако, в том, что в кровотоке свободная РНК быстро разлагается активно работающими нуклеазами. Поэтому для доставки «антигенных» РНК в предшественники дендритных клеток использовались специальные наночастицы — липоплексы (разновидность метода ДНК-вакцинации). Это слоистые структуры, в которых липидные мембраны защищают мРНК (рис. 2).

Первой проблемой, которую требовалось решить, была адресная доставка этих липоплексов в лимфоидные ткани, где локализованы дендритные клетки и активируются Т-клетки. Оказалось, что для этого не нужно добавлять ничего лишнего: ученым удалось подобрать соотношения мРНК и липидов, при которых после внутривенного введения липоплексов экспрессия мРНК наблюдалась практически исключительно в лимфоидных тканях мышей — селезенке, костном мозге и лимфоузлах (рис. 3).

Рис. 3. b — зависимость места экспрессии мРНК от соотношения «липид/РНК» (числа над изображениями мышей). Три правых группы изображений и круговые диаграммы показывают, что при определенном соотношении РНК и липидов мРНК экспрессируется практически исключительно в лимфоидных тканях. Spleen — селезенка, lungs — легкие, liver — печень. g — экспрессия мРНК люциферазы, введенной в кровь в составе липоплексов (нижний ряд), происходит изолированно в лимфоузлах (LN) и костном мозге (Bones). Свободная РНК (верхний ряд) разрушается в кровотоке, не достигая лимфоидных органов. Рисунок из обсуждаемой статьи в Nature

Для исследования биологических эффектов — ответа организма на экспрессию мРНК в дендритных клетках — сначала провели модельные эксперименты. Липоплексы нагрузили РНК, кодирующей гемагглютинин вируса гриппа. В результате внутривенного введения таких частиц в селезенке наблюдалось созревание дендритных клеток и активация различных типов Т-клеток. Это сопровождалось характерной для противовирусного иммунного ответа активацией экспрессии интерферона альфа. Если же липоплексы были нагружены мРНК, кодирующими фрагмент овальбумина, которым были мечены клетки меланомы, или кодирующими гликопротеин gp70 вируса лейкемии мышей, то наблюдалась продукция Т-клеток против этих антигенов и клеток. В результате трехкратного введения таких липоплексов иммунный ответ «запоминался» и обеспечивал защиту после трансплантации соответствующих опухолевых клеток. В то же время неиммунизированные мыши погибали в течение 30 дней после трансплантации.

Для определения эффективности такого лечения на мышах был испытан ряд раковых моделей. Так, трехкратное введение липоплексов приводило к полному излечению меланомных метастаз в легких в течение 20 дней после последней иммунизации (рис. 4). Сходные результаты были получены и на других моделях, а также на обезьянах. Ни у мышей, ни у обезьян при введении липоплексов не наблюдалось никаких неприемлемых побочных эффектов.

Рис. 4. Подавление роста агрессивных опухолей у мышей в результате введения вакцины мРНК-липоплекс. Мышам вводили культивируемые клетки колоректального рака мышей СТ26, в которые был введен ген люциферазы. Эти клетки экспрессируют антиген gp70, которого нет в нормальных клетках. Верхний ряд в левой группе изображений — контроль, нижний ряд — мыши после регулярной иммунизации соответствующей вакциной. Вверху в правой группе изображений — легкие мышей контрольной и иммунизированной, внизу — биолюминесцентное изображение этих легких (см. Биолюминецентный имиджинг раковых клеток in vivo). Рисунок из обсуждаемой статьи в Nature

Результаты детальных экспериментов, проведенных на модельных животных, позволили авторам получить разрешение и провести испытания нового метода на пациентах, больных далеко продвинутой меланомой. Несмотря на то что выборка мала (испытания были проведены только на трех пациентах), полученные результаты впечатляют и выглядят многообещающими. Липоплексы были нагружены мРНК четырех различных антигенов, свойственных клеткам меланомы, и введены пациентам: сначала малая доза, а затем четыре увеличенных дозы еженедельно. Инъекции переносились пациентами достаточно хорошо, вызывая лишь симптомы простуды. У всех пациентов наблюдалось усиление синтеза интерферона альфа и резкое увеличение продукции Т-клеток против введенных антигенов. У одного пациента наблюдалсь регрессия метастазов в лимфатических узлах. У второго пациента, у которого до иммунизации были удалены метастазы, в течение семи месяцев (вплоть до момента публикации статьи) новых метастазов не наблюдалось. У третьего пациента, у которого до иммунизации было найдено восемь метастазов в легких, их дальнейшего роста не происходило.

Таким образом, авторам удалось создать принципиально новую вакцину на основе мРНК, которая обладает высоким терапевтическим потенциалом. Впервые в истории создания подобных вакцин были проведены испытания не только на модельных животных, но и на больных, показавшие высокую противораковую эффективность (хотя, подчеркнем еще раз, данные пока есть всего по трем пациентам). Такую вакцину можно приготовить быстро, она сравнительно недорога, а мРНК может кодировать практически любой опухолевый антиген. В общем же, описанный подход к иммунотерапии с помощью мРНК-наночастиц открывает новые перспективы в лечении рака.

Разумеется, предложенную систему иммунотерапии нужно еще продолжать исследовать. Надо выяснить ее применимость к другим типам рака, а также испытать целый ряд мРНК антигенов, которые экспрессируются в опухолях, но не в нормальных зрелых клетках. Следует также исследовать способность других клеток иммунной системы (нейтрофилов, моноцитов) поглощать наночастицы и активироваться под их влиянием. Работа предстоит еще очень большая, но хочется верить, что она даст хорошие результаты.

Источник: elementy.ru

1. I just want to say I’m beginner to blogging and certainly liked this blog. Likely I’m want to bookmark your website . You actually come with superb stories. Thanks for revealing your website page.

2. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s truly informative. I am gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

3. Many thanks for creating the effort to discuss this, I feel strongly about this and love learning a great deal more on this subject. If possible, as you gain expertise, would you mind updating your website with a great deal more info? It’s really useful for me.

4. I have actually been a yahoo users for some years now. I am only starting to make use of the devices which they provide, one of which being article. I have composed a blog site and wishes to know if my blog posts are being seen by others. If not after that does anybody know just how I obtain my articles read.

5. At this time it sounds like WordPress is the top blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

6. I am really enjoying the theme/design of your
    website. Do you ever run into any browser compatibility problems?
    A couple of my blog readers have complained about my blog
    not working correctly in Explorer but looks great in Safari.
    Do you have any advice to help fix this issue?

7. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to
    no back up. Do you have any methods to protect against hackers?

8. This piece of writing presents clear idea in favor of the new people of blogging, that truly how to
    do blogging and site-building.

9. Howdy! I simply wish to offer you a big thumbs up for the excellent info you’ve got
    right here on this post. I’ll be returning to your website
    for more soon.

10. Hey There. I discovered your blog the use of msn. That is a very neatly written article.
    I’ll make sure to bookmark it and return to learn extra of your helpful information. Thank you for the post.
    I will definitely return.

11. You can certainly see your enthusiasm in the article you write.
    The arena hopes for even more passionate writers such as
    you who aren’t afraid to mention how they believe.
    At all times follow your heart.

12. I maintain several blogs & online forums and also permit people to compose their comments on them. I examine consistently and also eliminate any promise words, etc. I additionally ask commentors not to leave any type of derogatory terms on the blogs/forums. Nonetheless, that stated, am i still legally in charge of the content on my blog/forums if they write an abusive remark or violent comments?. Many many thanks.

13. Howdy, I do think your web site may be having browser compatibility problems.
    When I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it
    has some overlapping issues. I merely wanted to provide
    you with a quick heads up! Aside from that, fantastic blog!

14. I’m no longer certain where you are getting your info, but great topic.

I must spend some time studying much more or understanding more.
    Thanks for fantastic information I used to be in search of this info for my mission.

15. Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering
    if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form?

I’m using the same blog platform as yours and I’m having difficulty finding one?

Thanks a lot!

16. It is not my first time to go to see this site,
    i am browsing this web site dailly and take nice facts from here every day.

17. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I don’t know who you are but definitely you are going to
    a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

18. This post gives clear idea in favor of the new viewers of
    blogging, that really how to do blogging.

19. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that «perfect balance» between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a superb job with this.
    Additionally, the blog loads super quick for me on Opera.
    Superb Blog!

20. I’m aiming to figure out as much concerning the on the internet browsing neighborhood as I can. Can any person advise their favored blog sites, twitter manages, or sites that you discover most extensive? Which ones are most preferred? Thanks!.

21. hello!,I like your writing very much! share we keep up a correspondence more approximately your article on AOL?
    I need an expert on this space to resolve my problem.
    May be that’s you! Having a look forward to peer you.

22. Howdy! This is my first comment here so I just wanted to give a
    quick shout out and say I truly enjoy reading your articles.
    Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal with the same
    topics? Thanks for your time!

23. These are in fact impressive ideas in regarding blogging. You
    have touched some fastidious points here. Any way keep up wrinting.

24. Great blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?

I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.

Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely confused
    .. Any ideas? Bless you!

25. I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep
    it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back down the road.
    All the best

26. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter
    to be actually something which I think I would never understand.
    It seems too complex and very broad for me. I’m looking
    forward for your next post, I will try to get the hang of it!

27. I’ve read a few just right stuff here. Definitely worth bookmarking for
    revisiting. I wonder how much attempt you put to make this type of magnificent
    informative website.

28. I like the valuable information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here frequently.
    I am quite sure I’ll learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

29. Hi there! This post could not be written much better!
    Going through this article reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I am going to send this post
    to him. Fairly certain he will have a very good read.
    Many thanks for sharing!

30. This is the right site for everyone who wishes to find out about this topic.

You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that
    I really will need to…HaHa). You definitely put
    a fresh spin on a subject that has been written about for many years.

Great stuff, just excellent!

31. When I originally commented I clicked the «Notify me when new comments are added» checkbox and now each time a
    comment is added I get four emails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service? Bless you!

32. Wow that was odd. I just wrote an really long comment
    but after I clicked submit my comment didn’t appear.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless,
    just wanted to say great blog!

33. Hello it’s me, I am also visiting this site on a regular basis,
    this web page is truly nice and the people are truly
    sharing fastidious thoughts.

34. I’m not sure exactly why but this blog is loading extremely
    slow for me. Is anyone else having this problem
    or is it a issue on my end? I’ll check back later on and see
    if the problem still exists.

35. Thanks for your personal marvelous posting! I actually enjoyed
    reading it, you may be a great author.I will make certain to bookmark
    your blog and will come back in the foreseeable
    future. I want to encourage continue your great work, have a nice afternoon!

36. hello!,I like your writing very a lot! percentage we
    keep in touch more approximately your post on AOL?
    I require an expert in this area to solve my problem.

Maybe that is you! Having a look ahead to look you.

37. I was curious if you ever considered changing the layout of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the way of content so people
    could connect with it better. Youve got an awful
    lot of text for only having one or two pictures. Maybe you could space it out better?

38. We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our
    community. Your site offered us with helpful info to work on. You’ve performed
    an impressive job and our whole community will probably be thankful to you.

39. Thanks on your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you will be a great author.I will
    be sure to bookmark your blog and definitely will come back someday.
    I want to encourage yourself to continue your great work,
    have a nice weekend!

40. Hello! Do you know if they make any plugins to
    help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
    I’m not seeing very good gains. If you know of any please share.
    Thank you!

41. I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog.
    Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Either way keep up the excellent quality writing,
    it is rare to see a great blog like this one these
    days.

42. When I initially commented I clicked the
    «Notify me when new comments are added» checkbox and now
    each time a comment is added I get three emails
    with the same comment. Is there any way you can remove people from that
    service? Thank you!

43. I was very pleased to find this page. I want to to thank you for your time for this particularly wonderful read!!
    I definitely liked every little bit of it and i also have you bookmarked to look at new things on your web site.

44. Greetings from Florida! I’m bored to tears at work
    so I decided to check out your site on my iphone during
    lunch break. I love the info you present here and can’t wait to take a look when I get home.

I’m shocked at how quick your blog loaded on my mobile ..
    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, great site!

45. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly
    informative. I am gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you
    continue this in future. Lots of people will
    be benefited from your writing. Cheers!

46. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was
    good. I do not know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you aren’t already
    😉 Cheers!

47. Hello, i believe that i noticed you visited my blog thus i
    got here to return the want?.I’m attempting to find issues to improve my web site!I guess its adequate to make use
    of a few of your concepts!!

48. Hi there! I realize this is sort of off-topic however I needed to ask.
    Does managing a well-established blog like yours require a lot of work?

I’m completely new to operating a blog but I do write in my journal daily.
    I’d like to start a blog so I can share my experience and views online.

Please let me know if you have any kind of recommendations
    or tips for new aspiring blog owners. Appreciate it!

49. I’m searching for garments as well as design concepts at a sensible rates for a female over 25 … Any individual understand any kind of great websites or blogs?. Looks like every little thing I discover is either geared towards teens or is remarkably pricey couture … Many thanks!.

50. Hi, of course this piece of writing is in fact good and I have
    learned lot of things from it about blogging.
    thanks.

51. Hello There. I discovered your weblog using msn. This is an extremely well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and return to read more of
    your useful info. Thanks for the post. I’ll definitely comeback.

52. I really like your blog.. very nice colors & theme.

Did you make this website yourself or did
    you hire someone to do it for you? Plz reply as I’m looking
    to design my own blog and would like to know where u
    got this from. appreciate it

53. If you are going for most excellent contents like I do,
    just pay a quick visit this site daily for the reason that it presents feature contents, thanks

54. Hi! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to look it over.
    I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to
    my followers! Fantastic blog and brilliant style and design.

55. Hiya! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My website discusses a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each
    other. If you might be interested feel free to send me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the way!

56. I am really loving the theme/design of your site.
    Do you ever run into any browser compatibility problems?
    A handful of my blog visitors have complained about my site not working correctly in Explorer but looks great in Chrome.
    Do you have any ideas to help fix this issue?

57. Fantastic goods from you, man. I have understand
    your stuff previous to and you’re just too wonderful. I actually like what you have acquired
    here, certainly like what you are stating and the
    way in which you say it. You make it entertaining and you
    still take care of to keep it sensible. I can’t wait to read far more from you.

This is actually a tremendous web site.

58. Wow, incredible blog layout! How lengthy have you been running a blog for?

you make running a blog look easy. The full glance of your website is fantastic, let alone the content!

59. After going over a handful of the articles on your web site, I really like your way
    of writing a blog. I added it to my bookmark site list and will be checking back in the near future.
    Take a look at my web site as well and tell me what you
    think.

60. Thank you for another informative blog. Where else could I am getting
    that kind of information written in such a perfect method?
    I have a mission that I’m just now working on, and I
    have been on the look out for such info.

61. We stumbled over here by a different web page and thought I may as well check things out.
    I like what I see so now i am following you. Look forward to finding out about
    your web page again.

62. Greetings! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d
    ask. Would you be interested in exchanging links
    or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My blog discusses a lot of the same subjects as yours and I
    feel we could greatly benefit from each other.
    If you happen to be interested feel free to shoot me an email.
    I look forward to hearing from you! Excellent blog by the
    way!

63. We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
    Your site offered us with useful information to work on.
    You’ve done a formidable process and our entire neighborhood can be thankful to you.

64. I’m really enjoying the theme/design of your blog. Do you ever run into any internet browser compatibility issues?
    A number of my blog visitors have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Safari.

Do you have any recommendations to help fix this issue?

65. whoah this blog is magnificent i love reading your
    posts. Stay up the great work! You understand, many persons
    are looking round for this info, you can aid them greatly.

66. Is it real that blogs are just forum conversations with rss that would certainly enable the individual to enjoy what they intended to watch more convieniently? Is that all the differences?.

67. It’s very straightforward to find out any matter on net as compared
    to books, as I found this post at this website.

68. We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your website offered us with valuable information to
    work on. You have done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

69. Howdy! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate!
    He always kept talking about this. I will forward this page to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

70. I have learn some just right stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I surprise how a lot attempt you set to make this sort of magnificent
    informative site.

71. Attractive component to content. I just stumbled upon your website
    and in accession capital to claim that I get in fact loved account
    your weblog posts. Any way I’ll be subscribing in your augment
    or even I fulfillment you get entry to consistently fast.

72. Hey I know this is off topic but I was wondering if you
    knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet
    my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this
    for quite some time and was hoping maybe you would have
    some experience with something like this. Please let me
    know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look
    forward to your new updates.

73. I’m seeking to learn as much regarding the on the internet searching area as I can. Can any person advise their favored blogs, twitter manages, or websites that you discover most thorough? Which ones are most popular? Thanks!.

74. That is very interesting, You are a very professional blogger.
    I have joined your rss feed and sit up for in the hunt for extra of your excellent post.

Additionally, I’ve shared your website in my social networks

75. I intend to acquire even more fans by submitting my pictures to blog sites. Like when people click with, they will connect to my blog.

76. What’s up Dear, are you really visiting this web page daily, if so afterward you will without doubt get fastidious
    know-how.

77. hello there and thank you for your info – I’ve certainly picked up something new from right here.
    I did however expertise some technical issues
    using this site, since I experienced to reload the
    website many times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement
    in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I’m adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective fascinating content.

Ensure that you update this again very soon.

78. When someone writes an paragraph he/she keeps the plan of a user in his/her brain that how a user can know it.

Thus that’s why this piece of writing is great. Thanks!

79. Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this website? I’m getting tired of
    Wordpress because I’ve had problems with hackers and I’m looking
    at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point
    me in the direction of a good platform.

80. I like the valuable info you supply to your articles. I’ll bookmark your weblog and check again right here frequently.
    I’m moderately sure I will be informed lots of new stuff right here!
    Best of luck for the following!

81. It is not my first time to visit this web page, i am browsing this website dailly and get pleasant data from here all
    the time.

82. I wish to begin my very own blog: exist such point as blog sites that are absolutely «open», as well as anybody can see it? I maintain concerning the kind where you need to add other «close friends» to make use of the site. Hyperlinks appreciated. Many thanks!.

83. I must thank you for the efforts you have put in penning this blog.
    I’m hoping to see the same high-grade content by you
    in the future as well. In fact, your creative writing abilities
    has inspired me to get my very own website now 😉

84. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was super long) so
    I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m
    thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any points for first-time blog writers?

I’d certainly appreciate it.

85. Heya just wanted to give you a quick heads up and let
    you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m
    not sure why but I think its a linking issue.

I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same results.

86. Great site. Lots of helpful info here. I am sending it to several pals ans also sharing in delicious.
    And of course, thank you to your effort!

87. Hey there! This is my first visit to your blog!
    We are a team of volunteers and starting a new initiative in a
    community in the same niche. Your blog provided us useful information to work on.
    You have done a extraordinary job!

88. Have you ever thought about publishing an ebook
    or guest authoring on other websites? I have a blog based on the same topics you discuss and would really like to have you
    share some stories/information. I know my subscribers would value your work.

If you’re even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

89. I absolutely love your website.. Pleasant colors & theme.
    Did you develop this website yourself? Please reply back as I’m trying to create my own website and would like to find out where you got this from
    or what the theme is called. Thanks!

90. Just wish to say your article is as astonishing.
    The clarity in your submit is just nice and i can suppose you
    are knowledgeable on this subject. Well along with your permission let me to snatch your RSS feed to stay up to date with
    approaching post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

91. Howdy would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing?
    I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers
    and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a
    good web hosting provider at a honest price?

Thanks a lot, I appreciate it!

92. Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon every day.

It will always be useful to read through articles from other writers and use something from their websites.

93. Aw, this was an extremely good post. Spending some time and actual effort to generate a good
    article… but what can I say… I hesitate a whole lot and never manage
    to get nearly anything done.

94. I was wondering if you ever thought of changing the structure of your
    website? Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of
    content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
    Maybe you could space it out better?

95. It’s appropriate time to make a few plans for the long
    run and it’s time to be happy. I have read this put up and if I may just I want to counsel you few
    interesting issues or tips. Maybe you can write subsequent
    articles relating to this article. I desire to learn more things about it!

96. Thanks for one’s marvelous posting! I actually enjoyed reading
    it, you might be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will
    eventually come back down the road. I want to encourage one to continue your great posts, have a nice morning!

97. After I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment
    is added I recieve four emails with the exact
    same comment. There has to be a means you are able to remove me from that service?
    Thanks a lot!

98. Link exchange is nothing else but it is simply placing the
    other person’s webpage link on your page at
    appropriate place and other person will also do same in support of you.

99. whoah this weblog is magnificent i really like studying your
    articles. Stay up the great work! You realize, many people are searching round for this information, you could aid them greatly.

100. I love looking through a post that can make men and women think.
    Also, many thanks for permitting me to comment!

101. What you typed made a ton of sense. But, consider this, what if
    you added a little information? I mean, I don’t wish to
    tell you how to run your blog, however what if you added a headline that makes people want more?

I mean Систему противовирусной защиты можно применить для
    эффективной иммунотерапии рака |
    Компьютерная жизнь: Hi-Tech новости is a little vanilla.
    You might glance at Yahoo’s home page and see how they create
    post titles to grab people interested. You might add a related video or a related picture or two
    to grab readers interested about everything’ve got to
    say. In my opinion, it could make your blog a little bit more
    interesting.

102. Greate post. Keep writing such kind of info on your blog. Im really impressed by your site.

Hi there, You have done an excellent job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends.
    I am sure they’ll be benefited from this website.

103. After looking into a number of the blog articles on your web page, I truly like your way of
    blogging. I added it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my website as well and
    let me know what you think.

104. This is really fascinating, You’re a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and look ahead to in quest of extra of your magnificent
    post. Also, I’ve shared your website in my social networks

105. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet smart so I’m not 100% certain. Any
    tips or advice would be greatly appreciated. Many thanks

106. Wow that was strange. I just wrote an really long comment but
    after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr…
    well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say
    excellent blog!

107. I’m gone to tell my little brother, that he should also visit this webpage on regular basis to take updated from newest
    news.

108. Hey there! This is kind of off topic but I need some
    advice from an established blog. Is it very hard to set
    up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where
    to start. Do you have any tips or suggestions? Appreciate it

109. I blog frequently and I seriously thank you for your information. The article has truly peaked my interest.
    I will bookmark your blog and keep checking for new
    details about once per week. I subscribed to your Feed as well.

110. It is the best time to make some plans for the long
    run and it’s time to be happy. I’ve read this submit
    and if I may just I want to counsel you some fascinating issues or suggestions.

Maybe you could write subsequent articles regarding
    this article. I want to learn even more things approximately
    it!

111. Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend
    your site, how could i subscribe for a blog web site?
    The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast provided bright
    clear idea

112. Hi there! I know this is kind of off topic but I was wondering
    which blog platform are you using for this site?
    I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform.
    I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

113. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this
    topic to be really something which I think I would never understand.
    It seems too complex and extremely broad for me.
    I’m looking forward for your next post, I will try to get
    the hang of it!

114. Hi there, just became alert to your blog through Google, and
    found that it’s truly informative. I’m gonna watch out for brussels.
    I will appreciate if you continue this in future.
    Numerous people will be benefited from your writing.

Cheers!

115. Hey there would you mind stating which blog platform you’re working with?
    I’m going to start my own blog soon but I’m having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m
    looking for something completely unique.
    P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!

116. Greetings I am so thrilled I found your site, I really found you
    by accident, while I was searching on Yahoo for something else, Anyways I am here now
    and would just like to say thanks for a fantastic post and
    a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to look over it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so
    when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great b.

117. Magnificent beat ! I would like to apprentice at
    the same time as you amend your web site, how can i subscribe for a blog website?

The account aided me a appropriate deal. I were tiny bit
    familiar of this your broadcast provided vibrant transparent concept

118. Excellent beat ! I would like to apprentice while you
    amend your site, how could i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been tiny
    bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

119. Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog web site?

The account aided me a applicable deal. I were tiny bit acquainted of this your broadcast offered shiny clear concept

120. Thanks for any other great post. Where else may anyone get that
    kind of info in such an ideal method of writing? I’ve a presentation next
    week, and I’m at the look for such information.

121. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be
    actually something which I think I would never understand.

It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

122. I have been exploring for a bit for any high quality
    articles or blog posts in this sort of area . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site.
    Studying this information So i am glad to exhibit that
    I have a very good uncanny feeling I discovered
    exactly what I needed. I most surely will make certain to don?t omit this web site and give it a glance regularly.

123. hey there and thank you for your information – I have definitely picked up anything new from right here.
    I did however expertise a few technical points using this web site,
    as I experienced to reload the site a lot of times previous to I could get it to load correctly.
    will sometimes affect your placement in google and could damage your quality score
    if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and can look
    out for a lot more of your respective intriguing content.

Make sure you update this again soon.

124. Howdy I am so glad I found your site, I really found you by mistake,
    while I was looking on Bing for something else,
    Nonetheless I am here now and would just like to say thank you for a remarkable post and a all round interesting blog (I also love the
    theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I
    have saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the fantastic work.

125. Hi would you mind letting me know which web host you’re using?
    I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I must say this blog loads a
    lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a reasonable price?

Kudos, I appreciate it!

126. Pretty portion of content. I simply stumbled upon your weblog
    and in accession capital to claim that I acquire in fact loved account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing on your augment and even I achievement
    you get entry to constantly fast.

127. Hello There. I discovered your weblog the use of msn. This
    is a really well written article. I will be sure to bookmark it and
    come back to learn extra of your useful information. Thanks for the post.
    I will definitely comeback.

128. of course like your web site but you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts.
    A number of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the reality on the other hand I’ll surely come back
    again.

129. Great items from you, man. I have keep in mind your stuff prior
    to and you’re simply extremely wonderful. I really like what
    you’ve acquired here, certainly like what you are saying and the way in which during which you are
    saying it. You make it enjoyable and you continue to care for to keep it
    sensible. I can’t wait to read far more from you.
    That is actually a tremendous website.

130. I really like what you guys are up too. This sort of
    clever work and coverage! Keep up the great works guys I’ve
    included you guys to my own blogroll.

131. You are so awesome! I do not suppose I’ve read something like this before.
    So wonderful to find someone with unique thoughts on this topic.
    Really.. thanks for starting this up. This website is something
    that is required on the internet, someone with a little originality!

132. I like the helpful info you provide in your articles. I will bookmark your
    weblog and check again here frequently. I am somewhat sure I’ll be told
    plenty of new stuff right here! Best of
    luck for the next!

133. Hurrah, that’s what I was exploring for, what a information! present here
    at this weblog, thanks admin of this web site.

134. Quality content is the main to be a focus for
    the viewers to pay a visit the web page, that’s what this website is providing.

135. I am actually delighted to read this website posts which consists of lots of valuable facts,
    thanks for providing such data.

136. Thanks for your marvelous posting! I really enjoyed reading it, you might be a great author.I will always bookmark your blog and may come back very soon. I
    want to encourage you to definitely continue your great work, have a nice weekend!

137. Quality articles is the key to be a focus for the viewers to pay a visit
    the website, that’s what this web site is providing.

138. This excellent website truly has all the information and facts I needed about this
    subject and didn’t know who to ask.

139. Hello there, You have done an excellent job. I’ll certainly digg it and personally recommend to my friends.
    I’m sure they’ll be benefited from this website.

140. It’s in point of fact a great and useful piece of info.
    I’m satisfied that you shared this helpful information with us.
    Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

141. Thanks for a marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you
    could be a great author.I will always bookmark your blog and will come back at some point.
    I want to encourage continue your great writing, have a nice holiday weekend!

142. You ought to be a part of a contest for one of the greatest
    blogs online. I’m going to highly recommend this website!

143. I have learn some excellent stuff here. Certainly price bookmarking for
    revisiting. I wonder how so much effort you put to create
    this kind of excellent informative web site.

144. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
    as though you relied on the video to make your point.
    You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us
    something informative to read?

145. Somebody essentially lend a hand to make critically
    articles I’d state. That is the first time I frequented your web page and to this point?
    I surprised with the research you made to create this actual
    put up amazing. Great task!

146. When someone writes an post he/she maintains the
    image of a user in his/her mind that how a user can know it.
    Thus that’s why this article is amazing. Thanks!

147. Paragraph writing is also a excitement, if you be acquainted with then you can write if not it is complex to write.

148. I was excited to find this page. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!!
    I definitely savored every part of it and i also have you saved as a favorite to
    check out new things in your site.

149. Pretty section of content. I just stumbled upon your
    website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.

150. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog.
    I really hope to view the same high-grade blog posts from you later on as well.
    In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own site now ;
    )

151. Thank you for the good writeup. It in reality used to be a entertainment account it.
    Glance complex to far delivered agreeable from you! By the way,
    how could we communicate?

152. You really make it seem so easy with your presentation but I find this
    topic to be actually something which I think I would never understand.

It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for
    your next post, I will try to get the hang of
    it!

153. It is appropriate time to make some plans for the longer term and it is time to be happy.

I have read this publish and if I could I desire to
    recommend you few fascinating issues or tips. Maybe you
    could write subsequent articles referring to this article.
    I desire to learn more issues about it!

154. constantly i used to read smaller content which as well clear their motive, and
    that is also happening with this paragraph which I am reading here.

155. Hello, i feel that i saw you visited my web site
    so i got here to go back the prefer?.I am attempting to
    in finding issues to enhance my site!I suppose its
    adequate to use some of your ideas!!

156. Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running
    off the screen in Firefox. I’m not sure if this is a formatting issue or
    something to do with browser compatibility but I figured I’d post to let
    you know. The design and style look great though! Hope you get the issue fixed soon.
    Many thanks

157. Hello just wanted to give you a brief heads up and
    let you know a few of the images aren’t loading correctly.

I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different internet browsers and both
    show the same results.

158. Your style is very unique in comparison to other folks I’ve read stuff from.
    I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just book mark this site.

159. Asking questions are truly good thing if
    you are not understanding anything fully, except this piece
    of writing offers pleasant understanding yet.

160. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Regardless,
    just wanted to say superb blog!

161. These are truly great ideas in regarding blogging. You have touched some pleasant
    factors here. Any way keep up wrinting.

162. I’m not that much of a internet reader to be honest but
    your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back
    in the future. All the best

163. Hello there, just became alert to your blog through
    Google, and found that it is truly informative. I’m going to watch out for brussels.
    I’ll be grateful if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing.

Cheers!

164. I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter
    a blog that’s equally educative and entertaining, and
    without a doubt, you have hit the nail on the head. The problem is something
    which not enough men and women are speaking intelligently about.
    I am very happy I came across this in my hunt for something regarding this.

165. I every time used to study post in news papers but now as I am a user of web so from
    now I am using net for articles, thanks to web.

166. An intriguing discussion is definitely worth comment.
    There’s no doubt that that you ought to write more about this issue, it might not
    be a taboo subject but usually people don’t speak about such topics.
    To the next! Cheers!!

167. I really like what you guys are up too. This sort of clever
    work and reporting! Keep up the amazing works guys
    I’ve included you guys to my blogroll.

168. Hurrah, that’s what I was exploring for, what a data!

existing here at this web site, thanks admin of this web page.

169. Its like you read my mind! You seem to know so much about
    this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is fantastic blog.
    A fantastic read. I will certainly be back.

170. Hi there to every single one, it’s truly a nice for me to pay a visit this web site, it includes priceless Information.

171. Hello to all, since I am truly eager of reading this blog’s post to be updated
    regularly. It consists of good material.

172. Do you blog? Do you blog to advertise products you are offering? I am instead new to the blog writing world. I primarily blog site to advertise products that I am selling and also internet sites that I am selling on. How do I get web traffic to my blog? Do I primarily just need to add material? Does my blog get picked up in the search? Any advice on blog writing is very much required. Hi, yes I discuss it on my twitter account as well as also my other web-sites.

173. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning
    this post plus the rest of the site is extremely good.

174. Hi to every body, it’s my first go to see of this webpage; this website consists of
    amazing and really good material in support of readers.

175. each time i used to read smaller content which also clear their motive, and that is
    also happening with this post which I am reading now.

176. My brother suggested I might like this web site. He was totally right.

This post truly made my day. You cann’t imagine
    simply how much time I had spent for this info! Thanks!

177. I just like the helpful information you supply for your articles.
    I will bookmark your weblog and check once more right here frequently.

I’m relatively sure I will be told lots of new stuff proper here!
    Good luck for the following!

178. I have been browsing online more than three hours as of late, yet I never discovered any attention-grabbing
    article like yours. It is pretty worth sufficient for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made excellent content material as you did,
    the web can be a lot more helpful than ever before.

179. naturally like your web site but you need to test the spelling on several of
    your posts. Many of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to
    tell the truth nevertheless I will certainly come again again.

180. Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I
    could find a captcha plugin for my comment form?
    I’m using the same blog platform as yours and
    I’m having trouble finding one? Thanks a lot!

181. In fact no matter if someone doesn’t understand then its up to other viewers
    that they will help, so here it occurs.

182. It’s in fact very complex in this active life to listen news on Television, so I only use world wide web
    for that purpose, and get the hottest information.

183. Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks,
    However I am having problems with your RSS. I don’t understand
    the reason why I cannot subscribe to it. Is there anyone else having the same RSS problems?
    Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

184. As the admin of this website is working, no hesitation very rapidly
    it will be famous, due to its feature contents.

185. I’m impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s equally educative and entertaining, and let me tell
    you, you have hit the nail on the head. The problem is an issue
    that not enough folks are speaking intelligently about. I am very happy that I came across this in my hunt for something relating to
    this.

186. Great items from you, man. I’ve understand your stuff prior
    to and you are simply too fantastic. I really like what you’ve received
    right here, really like what you are stating and the best way during which you are saying it.
    You’re making it entertaining and you continue to
    care for to stay it smart. I cant wait to read much more from you.

This is really a great site.

187. This piece of writing will help the internet viewers for setting up new website or
    even a blog from start to end.

188. Admiring the commitment you put into your site
    and in depth information you present. It’s good to come across a blog every once in a
    while that isn’t the same unwanted rehashed information.
    Excellent read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

189. I simply couldn’t go away your web site prior to suggesting that I extremely enjoyed
    the usual info an individual provide in your guests?
    Is gonna be back steadily in order to investigate cross-check new posts

190. You’ve made some decent points there. I looked on the web for more information about the issue and found most people
    will go along with your views on this website.

191. It’s truly a nice and useful piece of information. I am
    happy that you shared this useful info with us.
    Please stay us up to date like this. Thanks for sharing.